Miestne zastupiteľstvo – Zasadnutie 14.05.2019
Bod č. 1: Návrh stanoviska Miestneho zastupiteľstva mestskej časti Bratislava-Staré Mesto k návrhu všeobecne záväzného nariadenia hlavného mesta SR Bratislavy o dočasnom parkovaní motorových vozidiel

Uznesenie 39/2019

Schválené znenie uznesenia

Miestne zastupiteľstvo mestskej časti Bratislava-Staré Mesto

schvaľuje

stanovisko k návrhu všeobecne záväzného nariadenia hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy č. ..../2019 o dočasnom parkovaní motorových vozidiel v znení:

A. nesúhlasí

so znením návrhu všeobecne záväzného nariadenia hlavného mesta SR o dočasnom parkovaní motorových vozidiel, ktoré bolo predložené na rokovanie Miestneho zastupiteľstva mestskej časti Bratislava-Staré Mesto dňa 14.5.2019;

B. žiada

primátora hlavného mesta SR Bratislavy zabezpečiť vypracovanie a zverejnenie pasportizácie parkovacích miest a analýzy dopadu zavedenia dočasného parkovania motorových vozidiel v mestskej časti Bratislava-Staré Mesto a zverejnenie všetkých dokumentov, ktoré boli podkladom pre vypracovanie parkovacej politiky;

C. žiada

primátora hlavného mesta SR Bratislavy zabezpečiť dopracovanie návrhu všeobecne záväzného nariadenia hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na základe pripomienok mestských častí a verejnej diskusie a predložiť ho v dopracovanej verzii na opätovné pripomienkovanie mestským častiam a na verejnú diskusiu v septembri 2019;

D. navrhuje

upraviť návrh všeobecne záväzného nariadenia hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy o dočasnom parkovaní motorových vozidiel v znení nasledovných pripomienok:

 

1. Podľa návrhu všeobecne záväzného nariadenia hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy o dočasnom parkovaní motorových vozidiel nebudú mať mestské časti právomoc navrhovať zriadenie a úpravu zón dočasného parkovania. Navrhované znenie tiež vypúšťa slovné spojenie „do ucelených oblastí“, a to tak aby príslušná miestna časť mohla aj v rámci jednej zóny dočasného parkovania stanoviť rôzne parkovacie miesta, napr. výhradne pre rezidentov, alebo v určenom čase pred školami a škôlkami v trvaní do 15 min len pre rodičov žiakov atď:

  „§ 2 znie:

(1) Úseky miestnych komunikácií určené na dočasné parkovanie motorových vozidiel (parkovacie miesta) sa zriaďujú, rušia a menia výlučne na návrh mestskej časti, na ktorej území sa nachádzajú, vrátane definovania pravidiel, ktoré budú platné v danom úseku.

(2) Úseky miestnych komunikácií určené na dočasné parkovanie motorových vozidiel (parkovacie miesta) sú uvedené v Prílohe č.1 tohto nariadenia.“

 

2. Návrh všeobecne záväzného nariadenia hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy o dočasnom parkovaní motorových vozidiel neberie do úvahy zmluvu o parkovaní medzi Mestskou časťou Staré Mesto a BPS Park, a.s. Preto navrhujeme, aby do ukončenia platnosti zmluvy medzi mestskou časťou Bratislava – Staré Mesto a  BPS PARK, a.s. bola považovaná jej parkovacia karta za kartu REZIDENT 1, alebo aby bolo umožnené jej držiteľom kúpu karty REZIDENT 1 s výraznou zľavou/za symbolickú cenu. Obyvatelia centrálnej časti Starého Mesta už dlhé roky platia viacnásobne vyšší poplatok za možnosť hľadať si parkovacie miesto v okolí svojho bydliska oproti iným rezidentom mestskej časti a mesta. Pokiaľ by okrem karty BPS potrebovali v zóne ešte ďalšiu drahú kartu, náklady na parkovanie by im neúmerne vzrástli a boli by znevýhodnení oproti obyvateľom iných lokalít mesta.

 

3. Podľa návrhu všeobecne záväzného nariadenia hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy o dočasnom parkovaní motorových vozidiel bude mať viac domácností obývajúcich jeden byt alebo jeden dom, ktorý nie je bytovým domom, možnosť požiadať iba o jednu kartu Rezident 1. V Starom Meste sa nachádza množstvo takých domov aj bytov, kde nezriedka bývajú viac ako 2 rodiny. Na verejnom prerokovaní s obyvateľmi Starého Mesta zazneli aj príklady kde v takomto dome, ktorý nie je bytovým domom, je 7 domácností. Preto navrhujeme upraviť VZN tak, aby bola karta Rezident 1 vydávaná nie na byt ale na domácnosť podľa §115 Občianskeho zákonníka.

 

4. Podľa § 4 ods. 3 je k poskytnutiu zľavy pre elektrické vozidlá potrebná evidencia motorového vozidla v informačnom systéme prevádzkovateľa. V nariadení chýba informácia pre adresáta nariadenia kto a ako  má vozidlo registrovať. Navrhujeme doplniť odkaz napr. na formulár v prílohe nariadenia, alebo elektronický formulár na stránke hlavného mesta.

 

5. Podľa § 4 ods. 4  a Prílohy č. 2 nariadenia, majú mať parkovací lístok ako aj parkovacia karta  len formu elektronického záznamu v informačnom systéme prevádzkovateľa. Podľa § 6a ods. 1 zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) obec vo všeobecne záväznom nariadení  ustanoví o.i. spôsob preukázania zaplatenia úhrady za dočasné parkovanie. Na úpravu spôsobu preukázania zaplatenia úhrady, odkazuje aj § 1 Úvodné ustanovenie nariadenia a aj samotný nadpis § 4 nariadenia Spôsob platenia a preukázania zaplatenia úhrady. Navrhujeme doplniť spôsob, akým platiteľ úhrady bude preukazovať jej zaplatenie.

 

6. Podľa § 4 ods.6 nariadenia platiteľom úhrady za dočasné parkovanie je vodič alebo vlastník, prípadne držiteľ. Zákon 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov  pri vymedzení základných pojmov rozlišuje len držiteľa a vodiča. Rovnako príloha č. 2 nariadenia hovorí o držiteľoch vozidla. Za konkrétne zaparkovanie vozidla by mal zaplatiť len jeden konkrétny platiteľ. Z navrhovaného znenia nie je zrejmé, kedy bude platiť vodič, kedy držiteľ  a v čom je rozdiel medzi držiteľom a vlastníkom. Navrhujeme upraviť ustanovenie tak, aby bolo jednoznačné kedy za parkovanie platí vodič a kedy držiteľ.

 

7. Podľa  Prílohy č. 2  nie je na vydanie parkovacej karty právny nárok a prevádzkovateľ môže  v nadväznosti na aktuálnu situáciu statickej dopravy v zóne pozastaviť predaj parkovacích kariet (tretí odsek). Keďže parkovacia karta súčasne nemá charakter vyhradenia parkovacieho mesta pre konkrétne vozidlo, ani negarantuje voľné parkovacie miesto nie je rozhodujúce, koľko kariet jednotlivých typov bude vydaných. Možnosť pozastavenia predaja tak nemá praktický význam a odopretie nároku na vydanie karty po splnení nariadením predpokladaných podmienok môže byť voči novým žiadateľom diskriminačné. Navrhujeme tretí odsek Prílohy č. 2 vypustiť.

 

8. Podľa  Prílohy č. 2 nariadenia je žiadateľ za účelom vydania parkovacej karty povinný poskytnúť prevádzkovateľovi informácie a preukázať skutočnosti, ktoré sú rozhodujúce pre vydanie parkovacej karty (štvrtý odsek)   a neodkladne, najneskôr do 10 pracovných dní je držiteľ karty povinný oznámiť zmenu alebo zánik skutočností rozhodujúcich  pre vydanie a platnosť parkovacej karty (piaty odsek). Z nariadenia nevyplýva, akým spôsobom to má žiadateľ/držiteľ parkovacej karty urobiť a aké doklady bude prevádzkovateľ považovať za relevantné. Navrhujeme (ako v časti 1.3 Prílohy č. 2 nariadenia) doplniť odkaz na prevádzkový poriadok, ak tento bude potrebnú úpravu obsahovať, alebo iným spôsobom jednoznačne  určiť okruh vyžadovaných dokladov a spôsob podania žiadosti o vydanie parkovacej karty.

 

9. Rezidentská karta a parkovacia karta NÁVŠTEVA sú viazané na trvalý pobyt v byte v zóne. Upozorňujeme, že do 01. 07. 2006 sa trvalý pobyt evidoval len na nehnuteľnosť.

 

10. Platnosť parkovacej karty REZIDENT1,2,3 a NÁVŠTEVA má zaniknúť zmenou trvalého pobytu, zmenou bytu alebo stratou vzťahu k motorovému vozidlu. Z nariadenia nie je jasné, čo sa myslí zmenou bytu.

 

11. Parkovacie karty REZIDENT 1 a REZIDENT GARÁŽ  umožňujú  dočasné parkovanie bez ďalšej úhrady pre návštevy v zóne v rozsahu 100/150 hodín  ročne, pričom na byt môže byť vydaná len jedna alebo druhá a celkovo maximálne tri rezidentské karty, pričom karta REZIDENT 2 a REZIDENT 3 parkovací bonus pre návštevy neumožňujú. Kritériom na určenie poradia parkovacej karty je (pri splnení podmienok) termín doručenia žiadosti. Navrhujeme, aby sa umožnilo spoločné čerpanie hodín pre návštevy držiteľom všetkých kariet, pričom počet hodín na byt (100 ročne)  by ostal zachovaný.

 

12. Parkovacia karta NÁVŠTEVA  predpokladá domácnosť/byt bez áut, keďže nie je možné ju vydať popri inej parkovacej karte na byt a vydáva sa na byt len jedna, bez ohľadu na počet osôb spĺňajúcich kritériá na jej vydanie v danom byte. Navrhujeme, aby sa umožnilo spoločné čerpanie z „banky“ hodín a karta NÁVŠTEVA bola vydaná každému s trvalým pobytom v danom byte, ak o to požiada, pričom počet hodín 150 na byt a rok by ostal zachovaný (obdobne ako je viac platobných kariet k jednému účtu). 

 

13. Podľa Prílohy č. 2 nariadenia časti 3.1 abonentskú kartu možno vydať osobe, ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia, má miesto podnikania, sídlo alebo prevádzkareň v zóne pre ktorú je karta vydaná (ods. 1), alebo fyzickej osobe, ktorá je vlastníkom nehnuteľnosti v zóne (ods.2). Navrhujeme upresniť, či v prípade ods. 1 má ísť tiež len o fyzickú osobu podnikajúcu na základe živnostenského oprávnenia, alebo aj o osobu právnickú. V tom prípade môže ísť o diskrimináciu právnických osôb nepodnikajúcich na základe živnostenského oprávnenia.


Uložiť ako PDF
Hlasovanie č. 7
Návrh stanoviska Miestneho zastupiteľstva mestskej časti Bratislava-Staré Mesto k návrhu všeobecne záväzného nariadenia hlavného mesta SR Bratislavy o dočasnom parkovaní motorových vozidiel
 Schválené Prítomní: 22 Neprítomní: 3 Za: 13 Proti: 8 Zdržali sa: 1 Nehlasovali: 0