Komisia sociálnych služieb – Zasadnutie 16.09.2020 o 15:00 Veľká zasadačka Miestneho úradu MČ Bratislava-Ružinov

Schválený program
  1. 1. Otvorenie
    Zápisnica

    Predseda komisie Mgr. Bacigalová privítala členov na zasadnutí Komisie sociálnych služieb.

  2. 2. Návrh Aktualizácia Komunitného plánu sociálnych služieb MČ Ba-Ružinov na roky 2017 – 2021
    Zápisnica

    Materiál predložila Mgr. Henrieta Valková, vedúca odboru sociálnych vecí.

    Aktualizácia Komunitného plánu sociálnych služieb mestskej časti Bratislava - Ružinov na roky 2017 - 2021 je strategický dokument, ktorý logicky nadväzuje na pôvodný KPSS schválený v roku 2017. Zatiaľ, čo v PHRSR je každá z oblastí špecifikovaná iba prostredníctvom základných informácií a súvislostí, KPSS je sústredený výhradne na sociálnu oblasť a detailnejšie ju rozpracováva. Proces tvorby KPSS ako aj následné aktualizácie KPSS možno súhrnne označiť za komunitné plánovanie.

    KPSS MČ Bratislava - Ružinov na roky 2017 - 2021 bol spracovaný v súlade so zákonom č. 448/2008 Z.z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov. Dokument slúži ako nástroj strategického plánovania pre mestskú časť, ale má tiež informatívnu funkciu pre obyvateľov, poskytovateľov sociálnych služieb a investorov. Odbor sociálnych vecí predkladá v poradí druhú aktualizáciu v zmysle zákona č. 448/2008 Z.z. o sociálnych službách, § 83, ods. 5, písm. g. V zmysle § 83 ods. 2 obec vypracúva a schvaľuje komunitný plán sociálnych služieb na základe národných priorít rozvoja sociálnych služieb, v ktorom zohľadňuje miestne špecifiká a potreby fyzických osôb v oblasti sociálnych služieb poskytovaných v jej územnom obvode, určuje potreby rozvoja sociálnych služieb a určuje personálne podmienky, finančné podmienky, prevádzkové podmienky a organizačné podmienky na ich zabezpečenie.

    Podľa § 85 ods. 5 KPSS obsahuje najmä :

    - analýzu poskytovaných sociálnych služieb podľa jednotlivých druhov sociálnych služieb, foriem sociálnych služieb a poskytovateľov sociálnych služieb v územnom obvode obce alebo územnom obvode vyššieho územného celku,

    - analýzu požiadaviek prijímateľov sociálnych služieb a ďalších obyvateľov v územnom obvode obce alebo územnom obvode vyššieho územného celku na rozvoj sociálnych služieb podľa jednotlivých druhov sociálnych služieb, foriem sociálnych služieb a cieľových skupín v územnom obvode obce alebo územnom obvode vyššieho územného celku,

    - analýzu demografických údajov a sociálnej situácie v územnom obvode obce alebo územnom obvode vyššieho územného celku,

    - určenie cieľov a priorít rozvoja sociálnych služieb podľa jednotlivých druhov sociálnych služieb, foriem sociálnych služieb a cieľových skupín, vrátane kvantifikácie potrebnej kapacity týchto služieb, a ak ide o sociálnu službu v zariadení, potrebného počtu miest v jednotlivých druhoch zariadení v územnom obvode obce alebo územnom obvode vyššieho územného celku,

    - časový plán realizácie komunitného plánu sociálnych služieb alebo koncepcie rozvoja sociálnych služieb s určením kapacity jednotlivých druhov sociálnych služieb, foriem sociálnych služieb, a ak ide o sociálnu službu v zariadení, počtu miest v jednotlivých druhoch zariadení, v jednotlivých rokoch v členení na existujúcu kapacitu a kvantifikovanú potrebu navýšenia kapacity tak, aby boli vytvorené podmienky na zabezpečenie dostupnosti sociálnej služby pre obyvateľov obce a vyššieho územného celku, ktorí sú odkázaní na sociálnu službu, vrátane určenia finančných podmienok, personálnych podmienok, prevádzkových podmienok a organizačných podmienok, ktoré vytvára obec, vyšší územný celok a zapojené subjekty na tvorbu a realizáciu komunitného plánu sociálnych služieb alebo koncepcie rozvoja sociálnych služieb. Predbežná kalkulácia nákladov na realizáciu projektov posledných dvoch zámerov v predkladanom komunitnom pláne bude doplnená po vyhotovení projektových dokumentácií, spôsob každoročného vyhodnocovania plnenia komunitného plánu sociálnych služieb alebo koncepcie rozvoja sociálnych služieb, podmienky a spôsob zmeny a aktualizácie komunitného plánu sociálnych služieb alebo koncepcie rozvoja sociálnych služieb.

    Komisia schvaľuje návrh materiálu a navrhuje MZ jeho odsúhlasenie.

    Hlasovanie: 9 za, 0 proti, 0 sa zdržalo

  3. 3. Správa o plnení rozpočtu Mestskej časti Bratislava – Ružinov za 1. polrok 2020
    Zápisnica

    Materiál predložila Ing. Alena Lehotayová, vedúca odboru ekonomického.

    Na základe § 11 ods. 4 pís. b) zákona o obecnom zriadení, podľa ktorého má obecné zastupiteľstvo vykonávať kontrolu čerpania rozpočtu, predkladáme Miestnemu zastupiteľstvu mestskej časti Bratislava -Ružinov Správu o plnení rozpočtu Mestskej časti Bratislava – Ružinov za 1. polrok 2020.

    Rozpočet mestskej časti Bratislava - Ružinov na rok 2020 bol schválený miestnym zastupiteľstvom uznesením č. 173/XI/2020 zo dňa 04. 02. 2020. 1. zmena rozpočtu bola prerokovaná na zasadnutí miestneho zastupiteľstva dňa 4. 5. 2020 a schválená uznesením č. 184/XII/2020. Tento materiál bol zameraný predovšetkým na riešenie situácie spojenej s ochorením COVID-19, ktorého pandémia sa na Slovensku rozšírila od 6. marca 2020, kedy bol potvrdený prvý prípad v Bratislavskom kraji. Nakoľko ani štát, ani samosprávy neboli na túto situáciu pripravené, po vyhlásení mimoriadnej situácie sa mestská časť aktívne zapojila do činností na zabezpečenie:

    • informovanosti obyvateľstva,

    • prijímanie preventívnych opatrení proti šíreniu vírusu na svojej úrovni,

    • fungovania a výkonu samosprávnych funkcií v sťažených podmienkach,

    • ochrany a starostlivosti pre osoby v priamej zodpovednosti a zriaďovateľskej pôsobnosti samosprávy (klienti a personál zariadení sociálnych služieb, žiaci a personál školských a predškolských zaradení v zriaďovateľskej pôsobnosti, zamestnanci, pracovníci podriadených organizácií a podobne),

    • starostlivosti o najrizikovejších obyvateľov, ktorí nespĺňali podmienky na prijatie v štátnych zariadeniach (najmä seniori, chorí neprijatí do nemocníc, iné rizikové skupiny a obyvateľstvo ako celok),

    • pomoci ľuďom, ktorí nemohli vychádzať von a nedokázali si zabezpečiť životne nevyhnutné potreby vlastnými silami (ľudia v karanténe COVID-19),

    • ochranných pomôcok, stravovania a ďalších potrebných nevyhnutné vecí pre obyvateľov ako suroviny/potraviny, nákup liekov a podobne) so zapojením finančných prostriedkov z rozpočtu mestskej časti.Mestská časť Bratislava-Ružinov v súvislosti s pandémiou koronavírusu a jej očakávané ekonomické dopady predložila 2. zmenu rozpočtu na rok 2020. Táto zmena bola navrhnutá na riešenie očakávaných ekonomických dopadov po pandémii. Kým v roku 2019 oproti porovnateľnému obdobiu rástli daňovo-odvodové príjmy o 5,7 %, ekonomický dopad pandémie koronavírusu ich podľa nášho predpokladu zníži až o 10 % . Jedným z hlavných zdrojov príjmu rozpočtu obce je daň z príjmu fyzických osôb. Podieľa sa 32 % na celkových bežných príjmoch obce.

    Na základe prognóz Rady pre rozpočtovú zodpovednosť môžeme konštatovať, že prepad slovenskej ekonomiky v reakcii na pandémiu zníži daňovo-odvodové príjmy oproti minulému roku o 5,6% alebo 1,6 mld. €. Pozitívom je nižší očakávaný výpadok príjmov na rok 2020 oproti odhadom z apríla.

    K zníženiu výpadku prispel menší pokles domácej spotreby a menej nepriaznivý vývoj na trhu práce. Hlavným rizikom je príchod druhej vlny pandémie a prehĺbenie recesie. Celkové plnenie príjmov mestskej časti je oproti upravenému rozpočtu plnené len na 35%. Príjem v rozpočte v priebehu prvého polroka je každoročne tradične nižší.

    Plnenie:

    - bežných príjmov je na 42,7 %
    - kapitálových príjmov na 101,7 %
    - finančné operácie na 6,3 %.

    Výsledok rozpočtového hospodárenia k 30. 6. 2020 vo výške 1,842 mil. € predovšetkým odráža skutočnosť príjmov, ktorých plnenie oproti plánovanému rozpočtu je na 35 % a na druhej strane skutočný stav celkových výdavkov. Tieto sa tradične v prvom polroku naplnili nižšie oproti plánu t.j. na 32 %.

    Nižšia skutočnosť výdavkov k 30. 6. 2020 vyplýva hlavne z nasledovných dôvodov:

    1/ pozastavenie prác z dôvodu pandémie COVID-19

    2/ finalizácia a následná fakturácia objednaných prác je realizovaná v 2. polroku 2020

    3/ mzdové výdavky za jún sa zúčtovávajú až júli, t. j. v 2. polroku 2020

    4/ nerovnomerné čerpanie kapitálových výdavkov (iba 4,2 % v 1. polroku) je v dôsledku potreby obstarať všetky investičné aktivity v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní.

    Bežné príjmy, v ktorých najvýznamnejšou položkou sú daňové príjmy, sú plnené na 42,7 %. Tento príjem je predovšetkým ovplyvnený tradične nižším výberom dane z nehnuteľnosti a následne prerozdelením dane z predchádzajúceho obdobia v prvom polroku. Táto daň bola plnená len na 25,4 %.

    Daň z príjmu fyzických osôb je plnená na 54,4 % upraveného rozpočtu na rok 2020, v ktorom je už

    zohľadnený pokles tohto daňového príjmu. Kapitálové príjmy sú k 30. 6. 2020 naplnené do výšky 102 %, ide o sumu vo výške 45,7 tis. €. Nízke plnenie finančných príjmov (len 6,3 %) je ovplyvnené nerovnomerným čerpaním kapitálových výdavkov, ktoré sú zapojené z rezervného fondu, nakoľko finalizácia a následná fakturácia vykonaných prác sa realizuje až v druhom polroku. Z tohto dôvodu aj zapojenie financií z fondov mestskej časti je možné až po ukončení a odovzdaní realizovaných prác, ktoré boli naplánované a schválené v rozpočte daného roka. Vyrovnanosť hospodárenia je možné zabezpečiť vďaka detailnej kontrole výdavkov, ktoré sú podriadené očakávanej úrovni príjmov.

    Komisia schvaľuje návrh materiálu a navrhuje MZ jeho odsúhlasenie.

    Hlasovanie: 10 za, 0 proti, 0 sa zdržalo

  4. 4. Návrh na prijatie návratnej finančnej výpomoci
    Zápisnica

    Materiál predložila Ing. Alena Lehotayová, vedúca odboru ekonomického.

    V súvislosti s negatívnym vývojom hospodárenia obcí v roku 2020 ovplyvneným predovšetkým pandémiou ochorenia COVIC-19 má vláda SR záujem kompenzovať výpadok príjmov subjektom územnej samosprávy.

    Reagujúc na výrazný pokles výberu dane z príjmov fyzických osôb v nadväznosti na schválené uznesenie vlády SR č.494 z 12.8.2020 budú poskytované bezúročné návratné finančné výpomoci dotknutým subjektom územnej samosprávy na výkon ich samosprávnych pôsobení. Návratná finančná výpomoc bude poskytnutá na základe žiadosti maximálne do výšky výpadku dane z príjmov fyzických osôb za rok 2020 podľa prognózy Ministerstva financií SR z júna 2020 a v nadväznosti na rozhodnutí miestneho zastupiteľstva MČ Bratislava - Ružinov podľa zákona č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov. Pre mestskú časť Bratislava - Ružinov je výpadok vo výške 761 895 €. Prijaté prostriedky z tejto návratne finančnej výpomoci je možné použiť na kompenzáciu výdavkov vyčerpaných v priebehu roka 2020.

    Žiadosť je potrebné predložiť do 31. októbra 2020, na základe ktorej bude uzatvorená zmluva medzi MF SR a MČ Bratislava - Ružinov. Finančné prostriedky môžu byť použité do konca roka 2020 výlučne na účel financovania výkonu samosprávnych pôsobností nehospodárskeho charakteru. Mestská časť zároveň zodpovedá za to, že prijatím návratnej finančnej výpomoci nebudú prekročené limity dlhu a dlhovej služby vyplývajúce z §17 zákona č.583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy v znení neskorších predpisov. Z dôvodu negatívneho vývoja rozpočtov samospráv ovplyvneného pandémiou ochorenia COVID-19 je stanovený odklad prvej splátky do roku 2024 a návratná finančná výpomoc sa spláca po dobu štyroch rokov t.j. do roku 2027.

    Komisia schvaľuje návrh materiálu a navrhuje MZ jeho odsúhlasenie.

    Hlasovanie: 10 za, 0 proti, 0 sa zdržalo

  5. 5. Rozbor činnosti hospodárenia Domova dôchodcov za I. polrok 2020
    Zápisnica

    Materiál predložila poverená riaditeľka Domova dôchodcov PhDr. Mgr. Renáta Knezovič, PhD.

    Komisia schvaľuje návrh materiálu a navrhuje MZ jeho odsúhlasenie.

    Hlasovanie: 10 za, 0 proti, 0 sa zdržalo

  6. 6. Rozbor činnosti a hospodárenia Ružinovského domova seniorov za I. polrok 2020
    Zápisnica

    Materiál predložila riaditeľka Ružinovského domova seniorov PhDr. Mária Mattovič Straková.

    Komisia schvaľuje návrh materiálu a navrhuje MZ jeho odsúhlasenie.

    Hlasovanie: 10 za, 0 proti, 0 sa zdržalo

  7. 7. Rôzne
    Zápisnica
    1. Termín zasadnutie Komisie sociálnych služieb

    Najbližšie zasadnutie Komisie sociálnych služieb sa uskutoční 21.10.2020 o 15:00 hod.

Predsedala: Mgr. Eva Bacigalová
Prítomní
  • Mgr. Eva Bacigalová
  • PaedDr. Mária Barancová
  • Mgr. Boris Čechvala
  • Ing. Petra Kurhajcová
  • Emília Kurucová
  • Mgr. et Mgr. Marek Machata
  • Mgr. Jozef Matúšek
  • Silvia Pilková
  • Ing. arch. Lucia Štasselová
  • Ing. Hana Turčániová
Návrh programu
  1. 1. Otvorenie
  2. 2. Návrh Aktualizácia Komunitného plánu sociálnych služieb MČ BA-Ružinov na roky 2017 – 2021
  3. 3. Správa o plnení rozpočtu Mestskej časti Bratislava–Ružinov za 1. polrok 2020
  4. 4. Návrh na prijatie návratnej finančnej výpomoci
  5. 5. Rôzne